اخبار

بازی حدس‌زدن پایان کار GBTC و کاهش قیمت بیت کوین به کمتر از ۳۹ هزار دلار

رقابت چندمیلیارددلاری درباره خروج سرمایه‌گذاران از تراست گری‌اسکیل (GBTC) به کاهش قیمت بیت کوین در ۲۳ژانویه۲۰۲۴ (۳بهمن۱۴۰۲) و رسیدن آن به کمترین سطح در دو ماه گذشته منجر شده است.

بازی حدس‌زدنی چندمیلیارددلاری بر سر خروج سرمایه‌گذاران از Grayscale’s Bitcoin Trust (به‌اختصار GBTC) قیمت بیت کوین را برای اولین‌بار در نزدیک به دو ماه، به کمتر از ۳۹ هزار دلار رسانده است.

از زمان تبدیل موفقیت‌آمیز این تراست به صندوق قابل‌معامله در بورس بیت‌کوین (ETF) در ۱۱‌ژانویه۲۰۲۴ (۲۱دی۱۴۰۲)، GBTC بیش از ۳/۴میلیارد دلار خروجی داشته است. گری‌اسکیل متعاقباً میلیاردها BTC را برای فروش به صرافی رمزارز Coinbase Prime سپرده‌گذاری کرده است.

کوین‌تلگراف می‌نویسد که خروج سرمایه از GBTC هنوز راهی طولانی را پیش رو دارد. به‌گزارش اریک بالچوناس (Eric Balchunas)، تحلیلگر ETF بلومبرگ، در ۲۳‌ژانویه۲۰۲۴ ۵۱۵میلیون دلار از GBTC خارج شده است.

هم‌اکنون، این شرکت ۱۳درصد از سهام قابل‌معامله خود را از دست‌ داده است. بالچوناس دراین‌باره خاطرنشان کرد که آخرین آمارها نشان می‌دهند خروج سرمایه در حال کاهش است.

بالچوناس با برگزاری نظرسنجی آنلاین در شبکه اجتماعی X، از کاربران پرسید که «به‌نظر شما قبل از اتمام خروج جمعی چه میزان سهام دیگر از دست خواهد رفت؟»

تقریباً نیمی از شرکت‌کنندگان گفتند که این میزان می‌تواند بین ۳۵ تا ۵۰درصد باشد، باوجوداین‌‌، خود بالچوناس و جیمز سیفارت، تحلیلگر ETF بلومبرگ، تخمین زدند که این اتفاق در‌حدود ۲۵درصد از سهام موجود خواهد بود.

داده‌های وب‌سایت گری‌اسکیل درباره GBTC چه می‌گوید؟

وب‌سایت گری‌اسکیل نشان می‌دهد که در‌حال‌حاضر ۶۰۱میلیون سهم قابل‌معامله و ۵۳۶,۶۹۵ بیت کوین در این تراست وجود دارد. همچنین، داده‌های CC15Capital نشان می‌دهد که از ۱۰ژانویه۲۰۲۴ (۱۴دی۱۴۰۲) تاکنون ۸۲,۵۲۵ بیت کوین از GBTC خارج شده است. 

جریان خروجی اخیر به صرافی ورشکسته FTX نسبت‌ داده‌ شده است که طبق گزارش‌ها، دو‌سوم از ۲۲/۳میلیون سهم GBTC را در مدت سه روز فروخت. این صرافی رمزارز هنوز حدود ۸میلیون سهام دارد که ارزش آن تقریباً ۲۸۱میلیون دلار است.

در همین حال، برخی از ناظران و فعالان بازار نگران جریان معاملات BTC شرکت Mt. Gox هستند. گزارش‌ها حاکی از آن است که مدیر اموال Mt. Gox درخواست‌های مکرری را برای دریافت اطلاعات هویتی و اعتبارسنجی هویت حساب‌های صرافی رمزارزی منتشر کرده است. این حساب‌ها برای بازپرداخت بیت‌کوین و بیت‌کوین کش استفاده می‌شوند و این مسئله می‌تواند فشار دیگری بر قیمت بیت کوین وارد کند.

در‌حال‌حاضر، بیت کوین با قیمتی معادل ۳۹,۹۴۹ دلار در حال معامله است که درمقایسه‌با ‌روز قبل ۰/۶درصد افزایش‌ یافته است. طبق داده‌های کوین‌مارکت‌کپ، شاخص ترس و طمع کریپتو (Crypto Fear & Greed Index) نیز با امتیاز ۴۸ در ۲۴‌ژانویه۲۰۲۴، به کمترین میزان ۱۰۰روزه خود رسیده است.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

منبع
cointelegraph

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا