آموزشمتوسط

لوریج چیست و چگونه می‌توان از آن در معاملات رمزارزی استفاده کرد؟

معامله اهرمی؛ شمشیری دولبه برای سرمایه‌گذاران کریپتو

اهرم ابزاری قدرتمند در دنیای مالی است که سود و زیان معامله‌گران را می‌تواند افزایش دهد. در بازار بی‌ثبات رمزارزها، اهرم به‌سرعت محبوب شده­ است؛ زیرا معامله‌­گران به‌دنبال سرمایه‌­گذاری روی نوسان‌های شدید قیمت هستند. در این مقاله از بلاگ تترلند، درباره اهرم، نحوه عملکردش در بازار رمزارزها، مزایا و معایب آن و نحوه استفاده مؤثر از آن به‌طورمفصل صحبت خواهیم کرد.

اهرم در معاملات ارزهای دیجیتال چیست؟

در معاملات رمزارزها، اهرم باعث افزایش قدرت مالی در معاملات می‌­شود. به‌عبارت‌دیگر، این ابزار مالی است که به معامله‌‌‌‌گران کمک می‌کند تا معاملاتی­ با مقدار پول بیشتری از پول موجود در حساب معاملاتی خود باز کنند. با استفاده­ از اهرم، باید این ریسک را پذیرفت که در‌قبال سود بیشتر در معاملات، میزان ضرر نیز درمقایسه‌با معاملات بدون اهرم بیشتر خواهد بود.

اهرم معمولاً به‌صورت نسبتی مانند ۲:۱ یا ۵:۱ یا حتی ۱۰۰:۱ بیان می‌شود که نشان‌دهنده مقداری است که موقعیت شما در آن ضرب می‌شود. به‌عنوان مثال، با اهرم ۱۰۰:۱ می‌توانید موقعیتی به ارزش ۱۰۰ برابر سرمایه اولیه خود را کنترل کنید.

 اهرم چگونه کار می‌کند؟

لوریج  ازطریق وجه (دارایی) قرض‌گرفته‌شده از صرافی برای افزایش حجم معاملات به‌کار گرفته می‌شود. وقتی از اهرم استفاده می‌کنید، اساساً از کارگزار خود پول قرض می‌گیرید تا قدرت خریدتان را افزایش دهید. برای نمونه‌، اگر ۱,۰۰۰ دلار دارید و می‌خواهید موقعیتی به ارزش ۱۰,۰۰۰ دلار باز کنید، از اهرم ۱۰برابری به‌منظور وام‌گرفتن ۹,۰۰۰ دلار از کارگزار خود برای باز‌کردن موقعیت می‌توانید استفاده کنید.

هنگامی‌که از اهرم استفاده می‌کنید، کارگزار از شما می‌خواهد که مقدار مشخصی ­وثیقه ­را برای پوشش زیان‌های احتمالی سپرده‌گذاری کنید. این وثیقه به‌عنوان حاشیه نگهداری شناخته می‌شود و معمولاً درصدی از ارزش کل معامله است. به‌عنوان مثال، اگر از اهرم ۱۰برابری استفاده می‌کنید، ممکن است کارگزار از شما بخواهد که ۱۰درصد از ارزش کل معامله را به‌عنوان مارجین سپرده‌گذاری کنید. برای نمونه، اگر می‌خواهید معامله‌ای به ارزش ۱۰,۰۰۰ دلار با استفاده از اهرم ۱۰:۱ انجام دهید، باید ۱,۰۰۰ دلار (۱۰درصد) به‌عنوان مارجین (دارایی) وارد معامله کنید. ناگفته نماند که ۹,۰۰۰ دلار باقی‌مانده را نیز صرافی یا کارگزار قرض می‌دهد.

صرافی‌ها و کارگزارهای کریپتو سطوح مختلفی از اهرم را ارائه می‌دهند و معامله‌گران می‌توانند اهرم دلخواهشان را بر‌اساس میزان تحمل ریسک و استراتژی معاملاتی خود انتخاب کنند.

لوریج

مزایا و معایب اهرم

استفاده از اهرم مزایا و معایب خاص خود را دارد. درادامه مقاله، به برخی از این مزایا و معایب اشاره خواهیم کرد.

مزایا

سود بیشتر: با اهرم موقعیت‌های معاملاتی و مقدار پول بیشتری در معاملات می‌توانید وارد کنید که اگر بازار به‌نفع شما و در جهت تحلیلتان حرکت کند، ممکن است به سود چشمگیر و بیشتری برای شما منجر شود.

استفاده کمتر از سرمایه: اهرم به شما امکان می‌دهد تا از بخش کوچک‌تری از دارایی‌تان برای هر معامله استفاده کنید. افزون‌براین، به شما کمک می‌کند تا سبد خود را متنوع و ریسک را بهتر مدیریت کنید.

معایب

زیان بیشتر: همان‌طور‌که اهرم می‌تواند سودتان را افزایش دهد، اگر بازار بر‌خلاف شما حرکت کند، ممکن است زیانتان را نیز افزایش دهد و حتی ضرر چشمگیری ­به ­شما­ تحمیل ­کند.

هشدار کمبود پول (مارجین) و لیکوییدی: اگر معامله بر‌خلاف انتظاراتتان پیش نرود و موجودی حساب مارجین شما کمتر از حاشیه نگه‌داری لازم باشد، ممکن است در‌معرض مارجین فراخوانی قرار بگیرید که از شما خواسته شود تا وجه بیشتری واریز کنید یا تمام معامله‌تان بسته می‌شود و این یعنی تمام پول خود را از دست داده‌اید.

نحوه استفاده از اهرم در تجارت رمزنگاری

برای استفاده مؤثر از اهرم، این نکات را باید مدنظر قرار دهید:

صرافی یا کارگزار مناسب را انتخاب کنید: صرافی یا کارگزاری‌ای را انتخاب کنید که رمزارزهای بیشتری را در معاملات اهرم‌دار به شما می‌دهد. 

تحمل ریسک خود را تعیین کنید: آستانه تحمل ریسک خود را در معاملات ارزیابی کنید و سطح اهرمی متناسب با سیستم معاملاتی و روحیه‌تان را انتخاب کنید. فراموش نکنید که اهرم بالاتر با ریسک‌های بیشتری همراه است. 

از تکنیک‌های مدیریت ریسک مناسب استفاده کنید: حد­ ضرر را برای محدود‌کردن ضررهای احتمالی خود تنظیم و اندازه پوزیشن معاملاتی‌تان را براساس تحمل ریسک و استراتژی معاملاتی خود تعیین کنید.

پشتوانه مالی کافی داشته باشید: مطمئن شوید که وجه (دارایی) کافی در حساب مارجین خود دارید تا از مارجین کال و لیکوییدی جلوگیری کنید.

مطالعه و پذیرفتن مسئولیت معاملات اهرم‌دار

درباره این موضوع نیز توجه به نکات زیر ضروری است:

از اهرم کوچک شروع کنید: اگر در استفاده از اهرم تازه‌کار هستید، بهتر است نسبت اهرمی کوچک‌تری را برای شروع انتخاب کنید. این کار دو مزیت دارد: ۱. قدم‌به‌قدم پیش می‌روید و تجربه کسب می‌کنید؛ در‌نتیجه، اعتماد‌به‌نفستان افزایش پیدا می‌کند؛ ۲. از ضررهای احتمالی در معاملات جلوگیری می‌کنید.

با حساب‌های آزمایشی تمرین کنید: بسیاری از پلتفرم‌های معاملاتی حساب‌های آزمایشی (دمو) ارائه می‌دهند که شرایط معاملات واقعی را بدون ریسک‌کردن پول واقعی شبیه‌سازی می‌کنند. از این حساب‌ها برای تمرین استراتژی‌های خود در معاملات اهرم‌دار استفاده کنید تا با نحوه معاملات اهرم‌دار آشنا شوید.

هنگام استفاده از اهرم در بازار رمزارزها، این نکات را در نظر بگیرید:

نسبت‌های اهرمی: اهرم معمولاً با نسبتی مانند ۲، ۵، ۱۰ برابر و حتی بیشتر نشان داده می‌شود. هرچه نسبت اهرم بیشتر باشد، موقعیتی که باتوجه‌به سرمایه خود می‌توانید در‌اختیار داشته باشید، بزرگ‌تر است. با‌وجوداین‌، نسبت‌های اهرمی بیشتر نیز خطر زیان احتمالی را افزایش می‌دهد.

معامله مارجین: اهرم معمولاً در معاملات مارجین استفاده می‌شود؛ جایی که معامله‌گران می‌توانند برای ورود به موقعیت‌هایی با پول و تعداد معاملات بیشتر، وجه مدنظر را قرض کنند. پلتفرم‌های معاملاتی مارجین از کاربران می‌خواهند که مقدار مشخصی از دارایی اصلی خود را که به‌عنوان مارجین شناخته می‌شود، سپرده‌گذاری کنند تا به‌عنوان سپر در‌برابر ضررهای احتمالی عمل می‌کند. این وثیقه به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا به اهرم‌ها دسترسی داشته باشند و حجم بیشتری را معامله کنند.

پوزیشن‌های Long و Sell: اهرم را می‌توان برای موقعیت‌های خرید و فروش استفاده کرد. موقعیت خرید شامل خرید دارایی‌ای با انتظار افزایش قیمت آن است؛ در‌حالی‌که موقعیت فروش شامل فروش دارایی‌ای با انتظار کاهش قیمت آن است. اهرم به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا سود یا زیان احتمالی را در هر دو سناریو تقویت کنند.

نوسان‌ها و نقدینگی: رمزارزها به‌‌خاطر نوسان‌های فراوان خود شناخته می‌شوند. در‌حالی‌که این امر می‌تواند فرصت‌های معاملاتی سودآوری را ارائه دهد، هنگام استفاده از اهرم، ریسک را نیز افزایش می‌دهد. تغییرات ناگهانی قیمت به سود یا زیان درخورتوجهی می‌تواند منجر شود و نقدینگی اندک در برخی بازارها افزایش ریسک شما در هنگام اجرای معاملات اهرمی را به‌دنبال دارد.

جمع‌بندی

اهرم می‌تواند ابزار قدرتمندی در بازار رمزارزها باشد که به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا موقعیت‌های بزرگ‌تر را کنترل کنند و به‌طور‌بالقوه سودشان را افزایش دهند؛ با‌این‌حال، خطرهای بیشتری نیز به‌همراه دارد. برای استفاده مؤثر از اهرم، درک نحوه عملکرد آن و انتخاب سطح اهرم مناسب بر‌اساس تحمل ریسک و به‌کارگیری تکنیک‌های مدیریت ریسک بسیار مهم است.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا