اخبارمقاله

سرنوشت بیت‌ کوین در سال 2023 چه می‌شود؟

 بیت کوین روزهای پر‌التهابی را از سر می‌گذراند. این مطلب را وب‌سایت خبری‌تحلیلی‌ کریپتونیوز و به‌نقل از بلومبرگ نوشته است.

در‌حالی‌که بیت کوین (BTC) به‌سختی تلاش می‌کند تا روند صعودی‌ای که از ابتدای سال ۲۰۲۳ به‌دست آورده است، همچنان ادامه دهد، بسیاری از کارشناسان صنعت کریپتو ازجمله مک‌گلون، رئیس سابق تحقیقات و استراتژی در ETF Securities، درباره کاهش یا به‌تعبیر او سقوط قیمت بیت‌ کوین در سال جاری میلادی هشدار می‌دهد.

این در حالی‌ است که سال ۲۰۲۳ از ماه دسامبر، شاهد شروع روند صعودی درخورتوجهی برای بسیاری ارزهای دیجیتال پرطرفدار از‌جمله بیت‌ کوین بوده است. 

افزایش قیمتی بیت کوین از ابتدای سال جاری

بیت کوین با افزایش قیمت بیش از ۳۱درصد YTD (‌از ابتدای سال جدید میلادی تا‌کنون) را به‌دست آورده و بازارها را تقویت کرده است. حال سؤال اساسی این است که چرا بسیاری از اینفلوئنسرها در توییتر زمستان صنعت کریپتو از‌جمله بیت کوین را نزدیک می‌دانند؟

پاسخ این است که بسیاری از کارشناسان در آینده‌ای نزدیک چرخش قیمتی را برای بیت کوین متصور هستند. تحلیل‌هایی از‌این‌دست بیشتر در فضای مجازی از‌جمله توییتر ارائه و دست‌به‌دست می‌شود.

مک‌گلون می‌گوید: «به‌نظر می‌رسد ریسک دارایی‌های ارزهای دیجیتال در سه‌ماهه اول سال جدید صعود و نزول شدیدی را تجربه کند. قیمت بیت کوین ممکن است در حال چرخش باشد. این ارز دیجیتال پرطرفدار در حال شکستن مقاومت خود در‌مقابل فشارهای قیمتی بازار است.»

 

قیمت بیت کوین

 

سود بیت کوین تثبیت می‌شود؟

در‌واقع، حرکت قیمت بیت کوین در ماه فوریه مسئله‌ساز بوده است. بازگشت از مقاومت قیمتی از ۲۴,۰۰۰ دلار باعث شد که قیمت این ارز دیجیتال به نقطه حمایتی ۲۱,۷۵۰ دلار کاهش یابد. با‌این‌حال، در بازار گاوی (صعودی) بیت کوین در‌حالی‌که گاو نر تلاش می‌کند تا سود را برای این ارز دیجیتال تثبیت کند، گویا اوضاع بازار چندان برای تثبیت قیمت مساعد نیست.

 

قیمت بیت کوین

 

آیا فدرال رزرو می تواند مقاومت فوریه بیت کوین را توضیح دهد؟

تجزیه‌و‌تحلیل مک‌گلون نشان می‌دهد که مقاومت قیمت بیت کوین در ماه فوریه به‌دلیل سیگنال‌های مخالفی بوده است که فدرال رزرو ایالات متحده در‌خصوص ذخایر ارزی داده است. 

همان‌طور‌که صندوق‌های آتی فدرال (در سه‌ماهه اول) نشان می‌دهد، انتظارها برای افزایش قیمت بیت‌ کوین ادامه خواهد یافت. همچنین، روند قیمتی بازار ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۳ با روند نزولی‌تری درمقایسه‌با سال ۲۰۲۲ فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. 

به‌بیان بهتر، نگرانی از صعودی‌شدن بازارهای مالی در ایالات متحده آمریکا از پایان سال ۲۰۲۱ آغاز شد که تأثیر مستقیمی بر عملکرد صنعت کریپتو گذاشت. با‌این‌حال، بازارها در سال ۲۰۲۳ به‌دلیل اظهارنظرهای جروم پاول آرام گرفت؛ فردی که در سال ۲۰۱۸ رئیس فدرال رزرو آمریکا بود.

این امر با تشویق شاخص S&P 500 بازار سهام، باعث افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران برای اقبال به‌سوی بیت کوین شده است. آنچه واضح است، این است که در‌حال‌حاضر بیت کوین در مسیر برخورد با MA دویست‌روزه خود قرار دارد. حال اگر به‌زودی از نقطه حمایت خارج نشود، همه‌چیز به عکس خود تبدیل خواهد شد.

MA دویست‌روزه چیست؟

SMA دویست‌روزه که تقریباً ۴۰ هفته ترید را پوشش می‌دهد‌، معمولاً در معاملات برای تعیین روند کلی بازار استفاده می‌شود. تا زمانی‌که قیمت بیشتر از میانگین متحرک EMA دویست‌روزه در بازه زمانی روزانه باقی بماند‌، قیمت به‌طور‌کلی در روند صعودی کلی قرار دارد. گزینه‌ای جایگزین برای SMA دویست‌روزه ، میانگین متحرک ۲۵۵روزه است که معاملات سال قبل را نشان می‌دهد.

رابطه بیت کوین و فدرال رزرو

یکی از محرک‌های بالقوه قیمت بیت کوین ممکن است آمار منتشر‌شده فدرال رزرو در ۱۵فوریه۲۰۲۳ باشد. در این آمارها، آمده است که بازار بیت کوین آماده معامله بر‌اساس ارقام CPI یا شاخص قیمت مصرف‌کننده است. بازارها این شاخص را در برآورد سالانه ۶.۲درصد و تخمین اصلی سالانه ۵.۵درصد قیمت‌گذاری می‌کنند.

جمع‌بندی

 

پیش‌از‌این در بلاگ تترلند مقاله‌ای با عنوان «بیت کوین ۲۵هزار دلار را می‌بیند؟» را منتشر شد. در آن مقاله نیز به بررسی ثبات یا بی‌ثباتی قیمت پادشاه ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۳ اشاره شد. واقعیت این است که قیمت بیت کوین در مرز افزایش و ثبات قیمت درجا می‌زند. هنوز معلوم نیست که در ایالات متحده آمریکا چه سرنوشتی در انتظار پادشاه رمزارزها و دیگر بازارهای مالی باشد.

در میان آشفتگی اقتصاد آمریکا که از یک سو ناچار به افزایش نرخ بهره است و از سوی دیگر دولت این کشور اعلام کرده است که قصد دارد سقف بدهی خود را افزایش دهد، بی‌شک بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری از حالت تعادلی خود خارج خواهند شد.

علاوه‌براین، نمی‌توان اظهارنظرهای افراد بعضا سرشناس در فضای مجازی به‌ویژه توییتر را نادیده گرفت. از‌آن‌جا‌که بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری در اکثر کشورهای دنیا از جوّ روانی اقتصادی و اجتماعی و حتی سیاسی تأثیر می‌گیرند، بازار ارزهای دیجیتال نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

حالا باید منتظر ماند و دید در سال جدید میلادی، بیت کوین سد مقاومتی خود را خواهد شکست یا موفق خواهد شد آن را حفظ کند یا خیر.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا