متوسطمقاله

ادغام بلاکچین و هوش مصنوعی؛ موشکافی ترکیب این دو فناوری هدفمند

بلاکچین و هوش مصنوعی دو فناوری پیشرفته‌ای هستند که روز‌به‌روز درحال گسترش هستند. در این مقاله از بلاگ تترلند، درباره ادغام بلاکچین و هوش مصنوعی صحبت می‌کنیم و توضیح می‌دهیم که ترکیب این دو فناوری می‌تواند باعث ارتقای شبکه بلاکچین شود و  کاربردهای بیشتری از آن نمود پیدا کند.

هوش مصنوعی (AI) چیست؟

هوش مصنوعی (Artificial Intelligence به‌اختصار AI) توانایی یادگیری یک یا چند برنامه به‌وسیله سیستم و نیز علم و مهندسی برنامه‌های کامپیوتری هوشمند است. این الگوریتم‌ها می‌توانند الگوها را درک کنند. توانایی حل مشکلات را با استفاده از مجموعه داده‌های بزرگ خود و بدون دخالت دستورهای انسانی دارند.

آن‌ها داده‌های ورودی خارجی را تجزیه‌وتحلیل می‌کنند و از آن‌ها الگو می‌گیرند و از این دانش برای دستیابی به اهداف خاص با انجام وظایف استفاده می‌کنند. در سطح پایه، دو نوع اصلی هوش مصنوعی (AI) وجود دارد: یکی هوش مصنوعی ضعیف و دیگری هوش ‌مصنوعی قوی.

هوش مصنوعی ضعیف وظایف خاص یا محدودی مانند تشخیص چهره و فیلتر‌کردن اسپم‌ها را هدف قرار می‌دهد. درمقابل، هوش مصنوعی قوی می‌تواند طیف وسیعی از وظایف را به‌جای کاری خاص انجام دهد. این وظایف می‌توانند به‌طور بالقوه‌ شناختی در سطح انسان داشته باشند و هر وظیفه فکری‌ای را انجام دهند که افراد می‌توانند آن را انجام دهند.

امروزه، هوش مصنوعی ضعیف وجود دارد؛ در‌حالی‌که هوش مصنوعی قوی هنوز به‌طور کامل ظاهر نشده است. هر‌چند پیش‌بینی اثرهای مثبت هوش مصنوعی قوی غیرممکن است، بسیاری معتقدند آینده بلاکچین و هوش مصنوعی به‌احتمال زیاد در هم گره خواهد خورد.

می‌توان استدلال کرد که بی‌شک آن‌ها ازجمله فناوری‌‌های مهم دهه‌های آینده خواهند بود. به‌همین‌دلیل، باید نگاه دقیق‌تری به نحوه تعامل هوش مصنوعی و بلاکچین در آینده انداخت.

blockchain - بلاکچین و هوش مصنوعی

هم‌افزایی بلاکچین و هوش مصنوعی

بهبود هوش مصنوعی برای فناوری بلاکچین

همان‌طور‌که می‌دانید، فرایند استخراج یا ماینینگ به قدرت محاسباتی و انرژی زیادی نیاز دارد. دفاتر توزیع‌شده (Distributed ledger) کارآیی خود را به ویژگی‌هایی مانند تغییرناپذیری و مقاومت در‌برابر سانسور اختصاص می‌دهند. هوش مصنوعی می‌تواند در بهینه‌سازی مصرف انرژی بسیار کارآمد باشد و همین امر برای بهبود الگوریتم‌های استخراج مفید باشد.

یکی از استدلال‌های اصلی‌ مخالفت با استفاده از سیستم‌های بلاکچین، نیاز بسیار زیاد آن‌ها به انرژی است. کاهش مصرف انرژی در بلاکچین‌های اثبات کار (Proof of Work) به‌نفع کل صنعت رمزنگاری خواهد بود و به گسترش جریان اصلی بلاکچین می‌تواند برسد و آن را بیش‌ازپیش مؤثر کند.

هوش مصنوعی می‌تواند نیازهای ذخیره‌سازی بلاکچین را نیز بهینه کند. از‌آن‌جا‌که سابقه معاملات در همه گره‌ها (Node) ذخیره می‌شود، سرعت دفتر توزیع‌شده (Distributed Ledger) می‌تواند افزایش چشمگیری یابد. اگر شرایط ذخیره‌سازی بلاکچین زیاد باشد، خواهید توانست غیرمتمرکز‌بودن شبکه را کاهش درخورتوجهی دهد.

هوش مصنوعی می‌تواند تکنیک‌های جدید تقسیم‌کردن پایگاه داده را معرفی کند که باعث می‌شود اندازه بلاکچین کوچک‌تر شود و داده‌ها روی آن کارآمدتر از قبل ذخیره شوند.

AI Technology

اقتصاد داده‌های غیر متمرکز

داده‌ها دارایی بسیار ارزشمندی هستند. نه‌تنها باید به‌طور ایمن ذخیره شوند؛ بلکه باید به‌صورت کاملاً امن‌ نیز مبادله شوند. سیستم‌های هوش مصنوعی قوی وابسته به داده‌ها هستند؛ بنابراین، بلاکچین می‌تواند با اطمینان بیشتری آن‌ها را ذخیره کند.

بلاکچین در اصل پایگاه داده امن و توزیع‌شده‌ای است که همه شرکت‌کنندگان آن را در شبکه به‌اشتراک می‌گذارند. داده‌های بلاکچین در بلوک‌ها ذخیره می‌شود و هر بلوک به‌صورت رمزنگاری‌شده با بلوک قبلی ارتباط دارد. این امر امکان تغییر اطلاعات ذخیره‌شده بدون از‌بین‌بردن اجماع شبکه را بسیار دشوار می‌کند.

هدف مبادلات غیر‌متمرکز داده‌ها ایجاد اقتصاد داده جدیدی است که روی بلاکچین‌ها اجرایی می‌شود. این ‌نوع از مبادلات داده‌ها ذخیره‌سازی را برای هر کسی یا سیستمی در‌دسترس قرار می‌دهد تا به‌راحتی و ایمن به آن دسترسی پیدا کند.

در ارتباط با اقتصاد داده، الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند از مجموعه بزرگ‌تری شامل ورودی‌های خارجی استفاده کنند و بسیار سریع‌تر فرایند را انجام دهند.

خرید تتر

تبادل اطلاعات غیر متمركز

تبادل اطلاعات غیرمتمرکز می‌تواند انقلابی در فضای ذخیره‌سازی داده ایجاد کند. در اصل، هرکسی می‌تواند فضای ذخیره داده‌های خود را با پرداخت هزینه (به‌صورت توکن) به عبارتی اجاره دهد. به‌نوبه خود، ارائه‌دهندگان خدمات ذخیره‌سازی داده‌های موجود باید خدمات خود را بهبود بخشند تا در رقابت باقی بمانند.

درحال‌حاضر، برخی از این بازارهای داده راه‌اندازی شده‌اند. اگرچه این بازارها در مراحل اولیه بلوغ خود هستند، با ایجاد انگیزه برای ارائه‌دهندگان داده و ذخیره‌سازی برای حفظ یکپارچگی داده‌ها، سیستم‌های هوش مصنوعی نیز سودمند خواهند بود.

ابررایانه‌های غیرمتمرکز

آموزش هوش مصنوعی به داده‌های کاملی نیاز دارد تا الگوریتم‌ها بتوانند آن‌ها را بدون نقص فراگیرند. علاوه‌براین، هوش مصنوعی به قدرت محاسباتی زیادی نیز نیاز دارد. الگوریتم‌های هوش مصنوعی اغلب از نوعی سیستم محاسباتی معروف به شبکه عصبی مصنوعی (ANN) استفاده می‌کنند.

شبکه‌های ANN با درنظرگرفتن مثال‌های فراوان، انجام وظایف خود را یاد می‌گیرند. این ANNها اغلب برای محاسبه میلیون‌ها پارامتر برای انجام کاری تعیین‌شده، به قدرت محاسباتی فراوانی نیاز دارند.

حال ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که‌ اگر می‌توان داده‌ها را در شبکه بلاکچین به‌اشتراک گذاشت، چرا نمی‌توان قدرت محاسباتی آن‌ها را محاسبه کرد؟ در برخی از پیاده‌سازی‌های بلاکچین، کاربران می‌توانند قدرت محاسباتی سیستم‌های خود را در بازار همتا‌به‌همتا (P2P) برای کسانی که به‌دنبال اجرای محاسبات پیچیده هستند، مؤثرتر به‌اشتراک گذارند. انگیزه کاربران این است که با دریافت توکن به‌عنوان دستمزد، قدرت محاسبه خود را ارائه دهند.

با توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps)، شرکت‌هایی که قدرت محاسباتی را ارائه می‌دهند، ممکن است شاهد هجوم رقابت باشند. با اجازه‌دادن به کاربران برای کسب درآمد با اجاره قدرت محاسباتی خود، مقادیر زیادی از آن به‌طور کارآمدتری استفاده می‌شود.

blockchain popularity

حسابرسی بهتر تصمیمات هوش مصنوعی

درک تصمیمات سیستم‌های هوش مصنوعی برای انسان دشوار است. این الگوریتم‌ها می‌توانند با حجم فراوانی از داده‌ها کار کنند؛ به‌طوری‌که عملاً امکان بررسی و تکرار فرایند تصمیم‌گیری برای انسان وجود ندارد. اگر تصمیمات براساس هر داده ثبت شود، مسیر حسابرسی مشخصی برای بررسی وجود دارد که میزان اعتماد به تصمیمات الگوریتم‌های هوش مصنوعی را می‌تواند افزایش دهد.

جمع‌بندی

اگر فناوری‌های هوش مصنوعی و بلاکچین بتوانند از قابلیت‌های خود استفاده کنند، بدون شک تأثیر ماندگاری ایجاد خواهند کرد. در‌حالی‌که بسیاری از شرکت‌ها از آن‌ها جداگانه استفاده می‌کنند، حوزه‌های زیادی وجود دارد که می‌توان فناوری بلاکچین و هوش مصنوعی را باهم ترکیب کرد.

با پیشرفت هر دو فناوری، ممکن است ازطریق استفاده از فناوری بلاکچین و هوش مصنوعی، نوآوری بیشتری کشف شود. هرچند ارزیابی نتایج مثبت دشوار است، کاملاً مسلم است که به بهبود بسیاری از جنبه‌های اقتصاد ما منجر می‌شود.

تترلند، مرجع تخصصی خرید تتر و فروش تتر با بیش از ۳ سال سابقه تخصصی، ۲۴ساعته در ۷ روز هفته در خدمت شماست.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا