اخبار

اف‌بی‌آی: کلاهبرداری با سرمایه‌گذاری رمزارز در سال ۲۰۲۳، ۵۳درصد افزایش یافت و به ۳/۹۴میلیارد دلار رسید

دفتر تحقیقات فدرال (FBI) از افزایش کلاهبرداری با سرمایه‌گذاری رمزارز خبر داده است. براساس گزارش اخیر FBI، زیان‌های سرمایه‌گذاری مربوط به رمزارزها از ۲/۵۷میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ به حدود ۳/۹۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ رسیده است. این نشان‌دهنده افزایش خیره‌کننده ۵۳درصدی است.

این زیان بیشترین سهم از تقلب در سرمایه‌گذاری در داخل کشور ایالات متحده آمریکا را به خود اختصاص داده است. همچنین، حدود ۸۶درصد از کل زیان‌های تقلب در سرمایه‌گذاری را تشکیل می‌دهد که بالغ بر ۴/۵۷میلیارد دلار در سال بوده است.

اف‌بی‌آی بر روند نگران‌کننده قربانی‌شدن افراد در دام کلاهبرداری با سرمایه‌گذاری رمزارز، با فریب وعده بازدهی درخورتوجه روی سرمایه‌گذاری‌هایشان تأکید کرد. این نهاد درباره موضوع یادشده گفت:

این کلاهبرداری‌ها برای جلب نظر کسانی طراحی شده‌اند که با وعده بازگشت پرسود سرمایه‌گذاری‌هایشان فریب می‌خورند.

کلاهبرداری‌های عاشقانه همچنان قربانی می‌گیرند

به‌گزارش کریپتونیوز، یکی از رایج‌ترین انواع کلاهبرداری‌ با سرمایه‌گذاری رمزارز که قربانیان را آزار و اذیت می‌کند، کلاهبرداری‌های عاشقانه است. در این طرح، مجرمان هویت‌های آنلاین جعلی را اتخاذ و قبل از متقاعدکردن قربانیان برای ارسال رمزارزها، اعتماد آنان را به خود جلب می‌کنند؛ اما پس‌ازآن ناپدید می‌شوند.

چین‌ آنالیسیس (Chainalysis)، شرکت تحلیل بلاک‌چین، گزارش داد که کلاهبرداری‌های عاشقانه در سال ۲۰۲۳، به‌تنهایی عامل سرقت حداقل ۳۷۴میلیون‌دلاری رمزارز بوده‌اند. کلاهبرداری‌های فیشینگ نیز تهدیدی جدی برای کاربران رمزارزها ایجاد کرد. در سال ۲۰۲۳، بیش از ۳۲۴هزار نفر قربانی این کلاهبرداری‌ها شدند و درنتیجه، حدود ۲۹۵میلیون دلار دارایی دیجیتال به‌سرقت رفت.

این کلاهبرداری‌ها معمولاً شامل فریب کاربران برای افشای اعتبار کیف‌پولشان می‌شود و به کلاهبرداران اجازه می‌دهد تا وجوه کاربران را از حساب آنان تخلیه کنند. توجه به این نکته مهم است که افزایش قربانیان کلاهبرداری رمزارز فقط به ایالات متحده محدود نمی‌شود و کشورهای سراسر جهان با مشکلات مشابهی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

کمیسیون رقابت و مصرف استرالیا در آوریل۲۰۲۳ فاش کرد که استرالیایی‌ها در سال ۲۰۲۲، ۲۲۱/۳میلیون دلار استرالیا (۱۴۶/۹میلیون دلار آمریکا) را به‌دلیل کلاهبرداری‌ سرمایه‌گذاری با رمزارز به‌عنوان روش پرداخت، از دست‌ داده‌اند که این رقم نشان‌دهنده افزایش خیره‌کننده ۱۶۲/۴درصدی درمقایسه‌با سال ۲۰۲۱ است. افزایش کلاهبرداری‌ سرمایه‌گذاری رمزارز نیاز به آگاهی و احتیاط بیشتر را در بین سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به دارایی‌های دیجیتال برجسته می‌کند.

اکسپلویت‌ها در وب۳ بیداد می‌کنند

ماه گذشته، پس از اینکه قرارداد سهام‌داری مبتنی‌بر اتریوم این پروژه قربانی سوءاستفاده شد، توکن بلاک‌چین لایه یک Shido (شیدو)، ۸۵درصد سقوط کرد. هدف قراردادن اکسپلویت Shido تنها یک روز پس‌ازآن صورت گرفت که پروژه Serenity Shield، استارت‌آپ ذخیره‌سازی داده چندزنجیره‌ای، قربانی سرقتی شد که کیف‌پول MetaMask آن را به‌خطر انداخت.

این هک که روی یکی از کیف‌پول‌های Serenity در BSC رخ داد، به مجرمان اجازه داد حدود ۶/۹میلیون توکن SERSH بومی به‌ارزش ۵/۶ میلیون دلار را در زمان هک سرقت کنند. این اکسپلویت به قیمت توکن بومی لطمه زد و SERSH را از ۰/۵۶۵ دلار به ۰/۰۰۹ دلار کشاند. این اتفاق از کاهش حدوداً ۹۹درصدی توکن یادشده حکایت می‌کند.

همان‌طورکه گزارش شده است، کلاهبرداران موفق شدند در ماه اول سال ۲۰۲۴، چیزی حدود ۳۸/۹میلیون دلار را از پروژه‌های مختلف وب3 به سرقت برند. یکی از اولین حملات بزرگ هک رمزارزها در سال جاری زمانی رخ داد که Radiant Capital به‌دلیل سوءاستفاده از بازار خالی، ۴/۵میلیون دلار ضرر را متحمل شد.

Gamma Strategies، یکی دیگر از پلتفرم‌های آسیب‌دیده، در ۴ژانویه، مدت کوتاهی پس از حادثه Radiant Capital، قربانی حمله وام فوری شد. این حمله با سوءاستفاده از باگ کد به هکرها امکان داد تا ۶/۱میلیون دلار از خزانه‌های عمومی Gamma جمع‌آوری کنند.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

منبع
cryptonews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا