آموزشمتوسطمقاله

بهترین پلتفرم‌های دارای لوریج

اهرم یا لوریج یکی از ابزارهای مهم و کاربردی در دنیای معاملات مالی است. لوریج اجازه می‌دهد تا سرمایه‌گذاران بتوانند با سرمایه اولیه کمتر، معاملات بزرگ‌تری انجام دهند. استفاده از لوریج مزایا و معایب خاص خود را دارد.

در این مقاله از بلاگ تترلند، قصد داریم درباره مفهوم لوریج، انواع آن، مزایا و معایب، و نکات مهم در استفاده از آن به‌طور مفصل صحبت کنیم. برای آشنایی جامع با موضوع لوریج و کاربرد آن در معاملات مالی، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

مفهوم لوریج و قدرت برابرسازی سرمایه

لوریج یا اهرم روشی برای افزایش قدرت خرید در بازارهای مالی است. اهرم این امکان را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند که با سرمایه اولیه کمتر، معاملات بزرگ‌تری انجام دهند.

در لوریج، سرمایه‌گذار از منابعی به‌جز سرمایه خودش برای بازکردن موقعیت معاملاتی بهره می‌برد. به‌عبارت‌دیگر، سرمایه‌گذار می‌تواند مبلغی را قرض بگیرد تا قدرت خرید خود را افزایش دهد. معمولاً سرمایه‌گذار ۱۰ تا ۱۰۰ برابر مبلغ اولیه خود را قرض می‌گیرد.

استفاده از این اهرم موجب می‌شود تا سرمایه‌های کوچک، بزرگ به‌نظر برسند. به‌عنوان‌ مثال، فرض کنید سرمایه‌گذاری ۱۰۰ دلار سرمایه دارد و می‌خواهد ۱,۰۰۰ دلار سهام بخرد. او می‌تواند ۹۰۰ دلار را قرض بگیرد و با ۱۰۰ دلار سرمایه خودش ۱,۰۰۰ دلار سهام بخرد. در این حالت، لوریج معامله ۱۰ است.

مقایسه لوریج در بازارهای مختلف

میزان لوریج کاربردی در بازارهای مختلف متفاوت است. در بازار فارکس، لوریج بسیار بیشتر از سایر بازارهاست و می‌تواند تا یک به پانصد (۱:۵۰۰) باشد؛ اما در بازار رمزارزها به‌دلیل نوسان‌های زیاد، معمولاً حداکثر یک به صد (۱:۱۰۰) است. در بازار کالا، میان یک به یک (۱:۱) تا یک به پنجاه (۱:۵۰) متغیر و در بازار سهام نیز معمولاً حداکثر ۲ برابر است.

دلیل اصلی لوریج بیشتر در بازار فارکس، نوسان اندک نرخ ارزها درمقایسه‌با یکدیگر است. به‌همین‌دلیل، احتمال به‌خطر‌افتادن موقعیت با لوریج بیشتر، کمتر است؛ اما در بازار رمزارزها، نوسان‌های قیمت بسیار زیاد است. ازاین‌رو، لوریج بیشتر از ۱۰۰ برابر می‌تواند بسیار پرخطر باشد. در بازار کالا هم با‌توجه‌به نوسان قیمت‌ها، لوریج بیشتر از ۵۰ برابر عاقلانه نیست. در بازار سهام نیز، به‌دلیل خطرهای ذاتی بازار معمولاً لوریج بیش از ۲ تا ۳ برابر توصیه نمی‌شود.

دیگر عامل تأثیرگذار بر میزان این اهرم نقد‌شوندگی هر بازار است. هرچقدر نقد‌شوندگی بازار بیشتر باشد، امکان استفاده از لوریج بیشتر وجود دارد؛ زیرا در‌صورت به‌خطر‌افتادن موقعیت‌ها، امکان خروج سریع‌تر از بازار وجود خواهد داشت. از این منظر، بازار فارکس و سهام درمقایسه‌با بازار رمزارزها و کالا، نقدشوندگی بیشتری دارند؛ بنابراین، امکان استفاده از لوریج بیشتر را نیز فراهم می‌کنند. ناگفته نماند که نقد‌شوندگی در هر بازار هم متفاوت است و به دارایی پایه بستگی دارد.

فواید لوریج برای سرمایه‌گذاران

همان‌طورکه گفتیم، لوریج یا اهرم معاملاتی امکان افزایش قدرت خرید را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند. با استفاده از آن، سرمایه‌گذاران می‌توانند با سرمایه اولیه کمتر، موقعیت‌های بزرگ‌تری باز کنند. به‌عنوان‌ مثال، اگر سرمایه ۱۰۰دلاری داشته باشید و صرافی اجازه لوریج ۱۰ برابر بدهد، موقعیت ۱,۰۰۰دلاری می‌توانید باز کنید. این امر امکان خرید یا فروش حجم بیشتری از دارایی را بدون نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه زیاد فراهم می‌کند.

ابزار مذکور به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا از روندها و حرکت‌های کوتاه‌مدت بازار بهتر استفاده کنند. سرمایه‌گذاران می‌توانند با بازکردن موقعیت‌های اهرمی، سود بیشتری از نوسان‌های کوچک بازار به‌دست آورند. برای نمونه، اگر انتظار افزایش ‌۵درصدی قیمت دارایی را داشته باشید، با اهرم ۱۰ برابر می‌توانید سود ۵۰درصدی کسب کنید.

یکی دیگر از مزایای لوریج، امکان بهره‌مندی از ترکیبی از موقعیت‌های خریدوفروش است. سرمایه‌گذار می‌تواند موقعیت خرید را برای سرمایه‌گذاری نگه دارد و درکنار آن، از نوسان‌های کوتاه‌مدت بازار نیز بهره ببرد. به‌عنوان‌ مثال، موقعیت خرید بیت کوین را می‌تواند داشته باشد و در‌کنار آن با باز‌کردن موقعیت‌های فروش اهرمی، از کاهش‌های موقت قیمت سود کند. این استراتژی به سرمایه‌گذار اجازه می‌دهد تا هم از روند بلندمدت و هم از نوسان‌های کوتاه‌مدت سود کسب به‌دست آورد.

ریسک‌ها و معایب لوریج

techopedia می‌نویسد که یکی از خطرهای مهم استفاده از لوریج در تریدینگ، احتمال بیشتر لیکویید‌شدن پوزیشن و از‌دست‌رفتن کامل سرمایه است. ابراز مذکور باعث می‌شود تا پوزیشن بزرگ‌تری درمقایسه‌با موجودی واقعی خود باز کنید؛ بنابراین، تغییرات کوچک قیمت نیز به ضرر یا سود بزرگی برای شما منجر می‌شود. اگر بازار در جهت مخالف پیش‌بینی شما حرکت کند، ممکن است پوزیشن لوریج‌دار شما به‌سرعت لیکویید شود و تمام سرمایه‌تان را از دست بدهید.

ریسک دیگر استفاده از لوریج، افزایش احتمال مارجین کال (Margin Call) است.  هنگامی‌که ارزش حساب شما به کمتر از حد مجاز مارجین برسد، صرافی از شما مطالبه می‌کند که مارجین خود را افزایش دهید یا بخشی از پوزیشن را ببندید. اگر نتوانید این کار را انجام دهید، صرافی پوزیشن را به‌صورت اجباری می‌بندد. در معاملات با لوریج بالا، احتمال مارجین کال بیشتر است.

معایب دیگر استفاده از این ابزار افزایش هزینه‌های معاملاتی و کارمزدهای مربوط به قرض‌گرفتن وجه هستند. در معاملات لوریج‌دار، باید هزینه‌هایی مانند نرخ بهره و کارمزدهای نگه‌داری پوزیشن باز را بپردازید که درمجموع بخش زیادی از سود شما را می‌بلعد. همچنین، لوریج موجب پیچیده‌ترشدن محاسبات مالی و مدیریت ریسک می‌شود. یک اشتباه ساده محاسباتی ممکن است باعث ضررهای سنگین شود.

مدیریت ریسک در معامله با لوریج

معامله با لوریج همواره خطر زیادی دارد. ابزار یادشده باعث می‌شود تا سود‌و‌زیان معامله‌گران چندین برابر شود؛ بنابراین، باید خطر آن به‌دقت مدیریت شود. راهکارهایی وجود دارد که معامله‌گران می‌توانند برای مدیریت ریسک به‌کار بگیرند. از‌جمله این راهکارها استفاده از حد ضرر (Stop Loss) است. حد ضرر به معامله‌گر اجازه می‌دهد حدی را برای خروج از موقعیت تعیین کند تا درصورت بروز زیان، موقعیت به‌طور خودکار بسته شود و از بیشتر‌شدن زیان جلوگیری کند.

مدیریت موقعیت نیز از دیگر راهکارهای مفید برای مدیریت خطر است. معامله‌گران می‌توانند با تنظیم سطح سوددهی مورد‌انتظار خود، موقعیت‌ها را به‌صورت خودکار در زمان رسیدن به آن سطح ببندند. همچنین، برای جلوگیری از زیان بیش‌از‌حد، سطحی را برای خروج خودکار از موقعیت در زمان رسیدن زیان به آن مقدار می‌توانند تعیین کنند.

دراین‌میان، انتخاب صرافی مناسب نیز بسیار مهم است. صرافی‌هایی که امکانات بیشتری برای مدیریت خطر فراهم می‌کنند، انتخاب بهتری برای معامله‌گران هستند. صرافی باید نقدینگی کافی نیز داشته باشد تا در مواقع لازم، موقعیت‌ها بتوانند به‌راحتی بسته شوند. علاوه‌بر‌این، صرافی‌هایی با حجم معاملات فراوان معمولاً نوسان‌های کمتر و قیمت‌های عادلانه‌تری را تجربه می‌کنند که به‌نفع معامله‌گر است.

بهترین پلتفرم‌های دارای لوریج

مقایسه بهترین پلتفرم‌های لوریج

به‌نوشته‌ی bitdegree، لوریج یا اهرم به معامله‌گر امکان می‌دهد تا با سرمایه اولیه کمتر، پوزیشن‌های بزرگ‌تری باز کند. انتخاب صرافی مناسب برای معاملات اهرمی بسیار اهمیت دارد. صرافی‌های مختلف ازنظر میزان لوریج ارائه‌شده، کارمزدها، امکانات، امنیت و… باهم متفاوت هستند. درادامه، قصد داریم تعدادی از صرافی‌های معروف‌ و برتر را از‌نظر امکان لوریج‌گذاری و کارمزد دریافتی و ویژگی‌های دیگر مقایسه کنیم تا معامله‌گران صرافی مناسب خود را با‌توجه‌به اولویت‌هایشان بتوانند انتخاب کنند.

صرافی بایننس (Ba)

بایننس یکی از صرافی‌های محبوب برای معاملات اهرمی است. این صرافی اهرم‌های حداکثر ۱۲۵برابری دارد. همچنین، کارمزدها در بایننس بسته به سطح حساب کاربری و نوع معامله متغیر است. از ویژگی‌های بایننس می‌توان به پشتیبانی از انواع معاملات اسپات، مارجین، فیوچرز و آپشن‌ها، تنوع درخورتوجه رمزارزهای قابل‌معامله، سطوح مختلف حساب کاربری و امکانات پیشرفته برای تریدرهای حرفه‌ای اشاره کرد.

صرافی اف‌تی‌ایکس (FTX)

FTX نیز یکی دیگر از صرافی‌های برتر برای معامله‌گران حرفه‌ای و پیشرفته محسوب می‌شد. این صرافی در سال ۲۰۱۹ تأسیس شد و در زمان کوتاهی توانست با ارائه انواع محصولات معاملاتی نوآورانه محبوبیت کسب کند؛ اما بعد از مشکلات مدیریتی سم بنکمن‌فرید این صرافی ورشکست و نهایتاً تعطیل شد. FTX حداکثر از لوریج ۱۰۰برابری پشتیبانی می‌کرد. همچنین، کارمزدهای آن متغیر و وابسته به سطح حساب و نوع معامله بود. ازجمله ویژگی‌های بارز FTX می‌شد به ارائه انواع معاملات آتی، آپشن و مشتقات پیچیده برای سرمایه‌گذاران حرفه‌ای اشاره کرد.

صرافی بیت‌فینکس (Bitfinex)

Bitfinex هم جزو صرافی‌های قدیمی و معتبر در‌زمینه معاملات رمزارزها و مشتقات آن است. این صرافی در سال ۲۰۱۲ تأسیس شده و یکی از صرافی‌های پیشرو در ارائه خدمات معاملات اهرمی و مارجین به‌شمار می‌رود. Bitfinex حداکثر ۱۰ برابر لوریج را پشتیبانی می‌کند. کارمزدهای صرافی بسته به نوع معامله و سطح حساب، بین ۰.۱ تا ۰.۲ درصد متغیر است. از ویژگی‌های این صرافی می‌توان به پلتفرم معاملاتی حرفه‌ای، تنوع فراوان ارزهای قابل‌معامله و ارائه خدمات معاملات نقدی همتا‌به‌همتا اشاره کرد.

جمع‌بندی

لوریج ابزاری دولبه است که اگر به‌درستی استفاده شود، قدرت سرمایه‌گذاری و سودآوری را برای معامله‌گران می‌تواند افزایش دهد؛ اما در‌عین‌حال، خطرهای زیادی نیز به‌همراه دارد. با‌توجه‌به توضیحات ارائه‌شده در این مقاله، لوریج می‌تواند به فرصتی مناسب برای کسب سود بیشتر تبدیل شود، مشروط بر اینکه معامله‌گر آموزش‌های لازم را دیده باشد و بتواند خطر مرتبط با آن را مدیریت کند. در‌غیر‌این‌صورت، لوریج می‌تواند تهدیدی برای از‌دست‌دادن سرمایه باشد؛ بنابراین، هر معامله‌گر باید با در‌نظر‌گرفتن تجربه و دانش خود، میزان لوریج متناسب را انتخاب کند.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

منبع
thetradingpittechopedia

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا