آموزشمتوسطمقاله

5 نکته مهم قبل از سرمایه گذاری در بازار نزولی ارز دیجیتال

قبل از سرمایه گذاری در بازار نزولی ارز دیجیتال باید به چه نکاتی توجه کرد؟ در بازار صعودی همه  با معرفی‌ تئوری‌های سود‌ده سعی می‌کنند مخاطبان بیشتری جذب کنند؛ اما در روند‌های نزولی چگونه باید سرمایه‌گذاری کرد؟

بازارهای نزولی (خرسی) ارزهای دیجیتال ارزش سبد سرمایه را از بین می‌برند و بیش از حد انتظار ادامه پیدا می‌کنند. یکی از ویژگی‌های اصلی اصلاح قیمت در بازار آن است که به سرمایه‌گذاران زمان می‌دهد تا دوباره تمرکز و زمانشان را صرف تحقیق در پروژه‌هایی کنند که می‌توانند با تغییر دوباره روند پیشرفت کنند.

در این مطلب از بلاگ تترلند، به ۵ نکته اشاره کرده‌ایم که قبل از سرمایه گذاری در بازار نزولی ارز دیجیتال باید روی آن‌ها تمرکز کنید؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

۱. کاربردی بودن یا نبودن پروژه مدنظر

دنیای ارزهای دیجیتال مملو از وعده‌های پر زرق‌وبرق و پروتکل‌های اغراق‌آمیز است. بااین‌حال، وقتی پای عمل به‌میان می‌آید، تنها تعداد انگشت‌شماری از پروژه‌ها محصولی ارائه کرده‌اند که تقاضا و کاربرد دارد. برای تعیین ادامه‌دادن به نگه‌داری توکن‌ها، یکی از سؤالات اصلی این است که «چرا این پروژه وجود دارد؟»

اگر پاسخ ساده‌ای برای این پرسش وجود نداشته باشد یا راه‌حل‌های ارائه‌شده پروتکل واقعاً مشکلی اساسی را حل نکند، به‌احتمال زیاد آن رمزارز در آینده طولانی‌مدت پذیرفته نخواهد شد. بنابراین، قبل از سرمایه گذاری در بازار نزولی ارز دیجیتال حتماً به این نکته توجه کنید.

۲. شناسایی مزیت‌های رقابتی رمزارز مدنظر

در مواقعی که کاربردی اجراشدنی وجود دارد، مهم است که نحوه مقایسه پروتکل را با سایر پروژه‌های ارائه‌دهنده راه‌حل‌هایی برای همان مشکل در نظر بگیرید. پس از تشخیص کاربرد، باید بدانید این پروتکل در‌مقایسه‌با رقبایش چه راه‌حل‌هایی برای مشکلات و نیاز‌های مشابه ارائه می‌کند. آیا راه‌حل بهتر یا ساده‌تری از رقبای خود عرضه می‌کند یا بیشتر پروتکلی اضافی است که واقعاً گزینه جدیدی را به کاربران خود پیشنهاد نمی‌کند؟

مثالی مناسب از راه‌اندازی‌های غیر‌ضروری، بخش اوراکل بازار است که در سه سال گذشته شاهد راه‌اندازی تعداد انگشت‌شماری از پروتکل‌ها بوده است. اوراکل در حوزه ارز دیجیتال به مفهوم عامل ارتباطی بین داده‌های بلاکچین و دیگر منابع خارج از این شبکه است. با وجود افزایش تعداد گزینه‌ها، قدیمی‌ترین و گسترده‌ترین راه‌حل اوراکل چین‌لینک (LINK) محسوب می‌شود و همچنان قوی‌ترین رقیب در این زمینه است. پس فراموش نکنید که قبل از سرمایه گذاری در بازار نزولی ارز دیجیتال، مزیت‌های رقابتی رمزارز مدنظرتان را شناسایی کنید.

۳. چگونگی درآمدزایی پروتکل مدنظر

اجرای پروتکل بلاکچین به زمان و هزینه نیاز دارد؛ بنابراین، تنها پروتکل‌هایی با درآمد یا بودجه کافی می‌توانند در بازار نزولی جان سالم به‌در ببرند. شناسایی سودآوری پروژه‌ها و اینکه درآمد حاصل از آن کجاست، می‌تواند به هدایت سرمایه‌گذارانی کمک کند که به خرید توکن‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) علاقه‌مند‌ند.

اگر فعالیت و درآمد پروژه‌ای محدود است، احتمالاً وقت آن رسیده باشد تا ارزیابی کنیم که آیا ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر.

۴. وجود ذخایر نقدپذیر

پیش از سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها، مهم است که مشخص شود آیا این استارت‌آپ بودجه کافی برای بقا در روند نزولی دارد یا خیر. به‌ویژه اگر ارائه بازدهی (Providing Yield) در دارایی‌های قفل‌شده، انگیزه اصلی برای جذب نقدینگی باشد. همان‌طورکه گفتیم، اجرای پروتکل بلاکچین ارزان نیست و اکثر پروتکل‌های موجود در بازار ممکن است به‌اندازه کافی نقدپذیر نباشند تا بتوانند در بازارهای نزولی طولانی‌مدت دوام بیاورند.

هر پروژه در حوزه دیفای نیازمند خزانه بزرگی است که حاوی دارایی‌هایی مانند بیت کوین و اتر و استیبل کوین مطمئن‌تری مانند تتر باشد. داشتن خزانه‌ای با بودجه کافی و متنوع به‌عنوان پشتوانه که بتوان در زمان‌های سخت از آن برداشت کرد، از عوامل بسیار تعیین‌کننده قبل از سرمایه گذاری در بازار نزولی ارز دیجیتال است.

۵. حرکت‌کردن پروژه براساس برنامه زمان‌بندی

در‌حالی‌که عملکرد گذشته لزوماً شاخصی از نتایج آینده نیست، سابقه پروژه در پیروی از نقشه‌راه و رعایت ضرب‌الاجل‌های مهم می‌تواند چشم‌انداز ارزشمندی از آمادگی آن پروتکل برای تحمل شرایط سخت ارائه دهد.

علاوه‌بر پیگیری عطف‌های نقشه‌راه‌، وب‌سایت‌هایی مانند کریپتومیسو (CryptoMiso) و گیت‌هاب (GitHub) می‌توانند به سرمایه‌گذاران کمک کنند تا دفعات توسعه و فعالیت توسعه‌دهندگان مربوط به پروتکل مدنظرشان را ببینند.

اگر تیمی با نزدیک‌شدن و پایان‌یافتن مهلت‌های تعیین‌شده در برنامه زمان‌بندی نشانه‌ای از فعالیت از خود نشان نمی‌دهد، ممکن است نشان‌دهنده این حقیقت باشد که آن پروژه کم‌کم به نقطه شکست خود نزدیک می‌شود و زمان آن رسیده است که سرمایه‌گذاران قبل از اینکه ضررهای بیشتری متحمل شوند، از آن خارج شوند.

اگر نکات مهم مربوط به سرمایه گذاری در بازار نزولی ارز دیجیتال را مدنظر قرار دهید، می‌توانید از ضررهای بیشتری جلوگیری کنید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا