متوسطمقاله

توقف رالی هشت‌هفته‌ای بیت کوین

ATOM ،FIL ،EGLD و ALGO به رشد خود ادامه می‌دهند

پس از هشت هفته، به‌نظر می‌رسد که زنجیره پیروزی‌های پی‌درپی بیت کوین در بازار متوقف خواهد شد. بااین‌حال، این مسئله تا‌کنون تأثیری بر چشم‌انداز ATOM ،FIL ،EGLD و ALGO نگذاشته است. این ارزها عملکرد موفقی را در نمودارها نمایش می‌دهند.

مشاهده روزانه داده‌های بازار کریپتو

مشاهده روزانه داده‌های بازار کریپتو (منبع: Coin360)

با کاهش حدود ۴درصدی قیمت بیت کوین در این هفته، زنجیره پیروزی‌های هشت‌هفته‌ای بیت کوین احتمالاً به‌پایان می‌رسد. کاهش اخیر ارزش این رمزارز نشان‌دهنده تمایل معامله‌گران به حفظ سود است؛ اما این موضوع روند صعودی کوتاه‌مدت را تغییر نمی‌دهد. همچنین، بازگشت از این موضع به کاهش کف ایجادشده احتمالی کمک می‌کند. 

پس از حرکت‌های اولیه، احتمالاً معامله‌گران عمده دوباره وارد بازار رمزارزها می‌شوند؛ زیرا محیط کلان برای دارایی‌های ریسکی صعودی باقی می‌ماند. همچنین، تصمیم فدرال مبنی‌بر توقف افزایش نرخ‌ بهره و احتمالاً کاهش نرخ‌ها در سال ۲۰۲۴ می‌تواند تقاضا برای رمزارزها را افزایش دهد.

بااین‌حال، واضح است که روند افزایشی خطی نخواهد بود. معمولاً معامله‌گران پس از هر روند صعودی پرقدرت، سود خود را در بازار حفظ و تمرکزشان را به معامله سایر توکن‌ها و کسب سود از آن‌ها معطوف می‌کنند. در این زمینه نیز، معامله‌گران پس از کسب سود از بازار بیت کوین، اکنون توجه خود را به خریدوفروش آلت‌کوین‌های منتخب معطوف کرده‌اند. 

حال کدام توکن‌ها ممکن است در کوتاه‌مدت نظر خریداران را به خود جلب کنند؟ در این مقاله از بلاگ تترلند، به‌کمک گزارشی از کوین‌تلگراف نمودار ۵ رمزارز برتر را بررسی می‌کنیم.

تجزیه‌وتحلیل قیمت بیت کوین

محدوده قیمت بیت کوین بین میانگین متحرک نمایی ۲۰روزه (۴۱,۳۷۰ دلار) و خط روند نزولی قرار دارد و این محدوده به‌مرور کوچک‌تر می‌شود. این موضوع زمینه را برای شکستی شدید در چند روز آینده فراهم می‌کند. اگر قیمت به کمتر از میانگین متحرک نمایی ۲۰روزه سقوط کند، خرس‌ها فرصت می‌یابند تا قیمت جفت‌ارز BTC/USDT را به سطح حمایتی قوی در ۳۷,۹۸۰ دلار بکشند. بااین‌همه، انتظار می‌رود گاوها با قدرت از این سطح دفاع کنند. اگر قیمت به ۳۷,۹۸۰ دلار بازگردد، احتمالاً در متحرک نمایی ۲۰روزه  فروخته می‌شود و مجدداً با خط روند نزولی مواجه خواهد شد.

نمودار روزانه BTC/USDT

نمودار روزانه BTC/USDT (منبع: TradingView)

درعوض، اگر قیمت بیت کوین افزایش یابد و از خط روند نزولی عبور کند، نشان می‌دهد که گاوها بر بازار تسلط دارند. بنابراین، این جفت‌ارز می‌تواند مجدداً مقاومت سربار را در ۴۴,۷۰۰ دلار تجربه کند. اگر این سطح کاهش یابد، چشم‌انداز افزایش قیمت تا ۴۸,۰۰۰ دلار بهبود می‌یابد.

نمودار ۴ساعته BTC/USDT

نمودار ۴ساعته BTC/USDT (منبع: TradingView)

در‌حال‌حاضر، میانگین‌های متحرک در نمودار ۴ساعته کاهش‌ یافته است و شاخص قدرت نسبی (RSI) در محدوده منفی معامله می‌شود. این امر نشان می‌دهد خرس‌ها در کوتاه‌مدت دست برتر را در بازار دارند. خرس‌ها برای تسریع فروش باید حمایت ۴۰هزاردلاری را بشکنند و قیمت جفت‌ارز را به ۳۷,۹۸۰ دلار کاهش دهند. در سمت مثبت، شکست خط نزولی نشان می‌دهد که گاوها فروش را جذب کرده‌اند. ابتدا جفت‌ارز ممکن است به ۴۳,۵۰۰ دلار و سپس به ۴۴,۷۰۰ دلار افزایش یابد. احتمال دارد این سطح میدان مبارزه‌ سختی میان گاوها و خرس‌ها باشد.

تجزیه‌وتحلیل قیمت Cosmos

چند روزی است که اتم (Cosmos) در روندی صعودی قرار گرفته است. هم‌زمان با کاهش قیمت بیت کوین ۱۶‌دسامبر۲۰۲۳ (۲۵آذر۱۴۰۲)، گاوها رمزارز اتم را به میانگین متحرک نمایی ۲۰روزه (۱۰.۵۲ دلار) خریدند که نشان‌دهنده تقاضای قوی در سطوح پایین‌تر است. گاوها در تلاش‌اند تا قیمت را به بیش از مقاومت فوری ۱۲.۵۰ دلار برسانند؛ اما خرس‌ها تسلیم نمی‌شوند. بااین‌حال، میانگین‌های متحرک شیب‌دار و RSI در ناحیه مثبت نشان می‌دهد که مقدار کمترین مقاومت در حال افزایش است.

نمودار روزانه ATOM/USDT

نمودار روزانه ATOM/USDT (منبع: TradingView)

اگر خریداران قیمت را به بیش از ۱۲.۵۰ دلار برسانند، قیمت جفت‌ارز ATOM/USDT ممکن است تا ۱۳ دلار و پس‌از‌آن ۱۵ دلار افزایش یابد. اگر خرس‌ها بخواهند از حرکت صعودی جلوگیری کنند، باید قیمت جفت‌ارز را به کمتر از متحرک نمایی ۲۰روزه بازگردانند. بعد‌از‌آن، قیمت این جفت‌ارز احتمالاً به SMA پنجاه‌روزه (۹.۴۰ دلار) کاهش خواهد یافت.

نمودار ۴ساعته نشان می‌دهد که خرس‌ها با قدرت از سطح مقاومت در ۱۲ دلار حمایت می‌کنند. این موضوع نشانه‌ای مثبت از آن است که گاوها اجازه نداده‌اند قیمت به کمتر از 50-SMA سقوط کند. افزایش میانگین متحرک و RSI نزدیک به نقطه میانی، مزیتی جزئی به گاوها می‌دهد.

نمودار ۴ساعته ATOM/USDT

نمودار ۴ساعته ATOM/USDT (منبع: TradingView)

شکست خط ۱۲ دلار الگوی شانه‌های بالایی معکوس را کامل می‌کند. هدف این تنظیم صعودی ۱۳.۳۱ دلار است. برعکس، اگر قیمت کاهش یابد و به کمتر از 50-SMA برسد، مسیر را برای کاهش تا ۹.۵۰ دلار باز می‌کند. 

الگوی شانه‌های بالایی معکوس یکی از الگوهای قیمتی است که در تحلیل فنی استفاده می‌شود و این الگو در نمودار قیمت شامل سه قسمت اصلی است: یک قمه معمولاً بلند (سر) در وسط و دو قمه کمتر (شانه‌ها) در دو طرف قمه مرکزی. الگوی شانه‌های بالایی معکوس زمانی شکل می‌گیرد که قیمت از محدوده‌ای نزولی شروع به افزایش می‌کند و با شکست خط مقاومتی مهم، الگو تکمیل می‌شود که اغلب نمایانگر ادامه روند صعودی قیمت است.

تجزیه‌وتحلیل قیمت Filecoin

۱۳نوامبر۲۰۲۳، فایل کوین به زیر سطح ۵.۶۷ دلار کاهش یافت؛ اما در‌ادامه موفق شد دوباره به این سطح بازگردد. این موضوع حاکی از آن است که رمزارز مذکور در سطوح پایین‌تری خریده می‌شود.

نمودار روزانه FIL/USDT

نمودار روزانه FIL/USDT (منبع: TradingView)

جفت‌ارز FIL/USDT در تلاش است تا الگوی فرم‌گیری فنجان و دسته (Cup and Handle)  را شکل دهد که با شکست و بسته‌شدن بیشتر از ۵.۶۷ دلار تکمیل می‌شود. بروز این اتفاق نشانگر شروع روند صعودی جدیدی برای Filecoin خواهد بود که هدف این الگوی تغییر معکوس (Reversal Pattern) رسیدن به سطح ۸.۴۱ دلار است.

الگوی فنجان و دسته (Cup and Handle)

الگوی فنجان و دسته یکی از الگوهای تحلیلی در بازار سرمایه است که در نمودار قیمت شامل دو بخش اصلی است: یک بخش شبیه به شکل فنجان و بخش دیگر شبیه به شکل دسته. در این الگو، قیمت در ابتدا حرکتی صعودی را تجربه می‌کند و سپس با تشکیل فنجان به نوسان‌های کمتری در محدوده قیمتی می‌پردازد. درادامه با شکست خط مقاومتی مهم (دسته)، الگو تکمیل می‌شود و اغلب  نمایانگر ادامه روند صعودی است. 

الگوهای معکوس یا برگشتی (Reversal Pattern) الگوهایی در نمودار قیمتی هستند که تغییر جهت روند قیمتی را در بازار نشان می‌دهند. به‌عبارت‌دیگر، این الگوها حاکی از آن هستند که روند حرکت قیمت از صعود به نزول یا از نزول به صعود تغییر می‌کند و معمولاً به‌عنوان نشانه‌ای برای تغییر قدرت بازار در نظر گرفته می‌شوند. الگوی فنجان و دسته نیز الگویی معکوس یا برگشتی به‌شمار می‌رود.

نمودار ۴ساعته FIL/USDT

نمودار ۴ساعته FIL/USDT (منبع: TradingView)

بااین‌حال، بعید است که خرس‌ها به‌راحتی تسلیم شوند؛ اگر‌چه واضح است که در سطوح قیمتی ۶.۵۰ و ۷.۴۰ دلار سدی قوی پیشرو خواهند داشت. اگر قیمت کاهش یابد و به کمتر از SMA پنجاه‌روزه (۴.۶۱ دلار) سقوط کند، روند صعودی در کوتاه‌مدت متوقف خواهد شد.

پیش‌ازاین، گاوها موفق شدند قیمت را به بیش از مقاومت سربار ۵.۶۷ دلار برسانند؛ اما نتوانستند سطوح بیشتر را حفظ کنند. فروشندگان با استفاده از این موقعیت سعی می‌کنند تا قیمت را به کمتر از ۵.۶۷ دلار کاهش دهند و در آن محدوده حفظ کنند. درصورت موفقیت فروشندگان، ارزش این جفت‌ارز ممکن است به 20-EMA سقوط کند که سطح حمایتی مهمی به‌شمار می‌رود. 

اگر قیمت از 20-EMA بازگردد، چشم‌انداز تجربه مجدد مقاومت سربار در ۶.۲۰ دلار را بهبود می‌بخشد. شکست بیش از این مقاومت نشان‌دهنده شروع مرحله بعدی روند صعودی خواهد بود. درمقابل، شکست کمتر از 20-EMA ممکن است درها را به‌روی سقوط قیمت به ۴.۴۰ دلار باز کند.

تجزیه‌وتحلیل قیمت MultiversX

۱۲دسامبر۲۰۲۳ (۲۱آذر۱۴۰۲)، MultiversX از مقاومت سربار ۷۰‌دلاری عبور کرد و در ۱۶دسامبر۲۰۲۳ (۲۵آذر۱۴۰۲) به میانگین متحرک نمایی ۲۰‌روزه (۵۵ دلار) رسید.

نمودار روزانه EGLD/USDT

نمودار روزانه EGLD/USDT (منبع: TradingView)

بازگشت متحرک نمایی ۲۰روزه نشان می‌دهد که روند کلی بازار صعودی باقی می‌ماند و معامله‌گران خرید را در لحظات کاهش قیمت انجام می‌دهند. گاوها تلاش خواهند کرد تا قیمت را به ۷۰ دلار برسانند که همچنان سطح مقاومتی مهمی محسوب می‌شود که در کوتاه‌مدت باید مراقب آن بود. اگر خریداران بر این مانع غلبه کنند، جفت‌ارز EGLD/USDT می‌تواند شتاب بیشتری بگیرد و تا ۹۰ دلار و پس‌از‌آن ۱۰۰ دلار نیز افزایش یابد.

نمودار ۴ساعته EGLD/USDT

نمودار ۴ساعته EGLD/USDT (منبع: TradingView)

در همین حال، فروشندگان احتمالاً برنامه‌های دیگری نیز خواهند داشت. آنان تلاش خواهند کرد قیمت را به کمتر از میانگین متحرک نمایی ۲۰روزه برگردانند. موفقیت آنان نشان‌دهنده آغاز اصلاحی عمیق به میانگین متحرک ۵۰روزه (۴۶ دلار) خواهد بود. این جفت‌ارز اخیراً دو بار در نزدیکی سطح ۵۷ دلار حمایت دریافت کرده است که در کوتاه‌مدت سطح بسیار مهمی به‌شمار می‌رود. 

شکسته و بسته‌ شدن به زیر این سطح می‌تواند به سقوط قیمت به ۴۸ دلار منجر شود. درمقابل، اگر قیمت از سطح فعلی یا حمایت قوی در ۵۷ دلار افزایش یابد و به بیش از ۶۴ دلار برسد، روند بازار را به‌نفع گاوها تغییر خواهد داد. این موضوع احتمالاً قیمت را تا ۷۰ دلار افزایش می‌دهد و نبرد سختی را میان گاوها و خرس‌ها به‌نمایش خواهد گذاشت.

تجزیه‌وتحلیل قیمت Algorand

هم‌زمان با کاهش قیمت بیت کوین، خریداران به‌سختی می‌توانند آلگوراند را به بیش از مقاومت سربار ۰.۲۲ دلار برسانند. بااین‌حال، این موضوع که آن‌ها سهم زیادی از بازار را از دست نداده‌اند، نشانه مثبتی به‌شمار می‌رود. این بیانگر آن است که گاوهای نر سطوح بالاتری را برای بازار پیش‌بینی می‌کنند.

نمودار روزانه ALGO/USDT

نمودار روزانه ALGO/USDT (منبع: TradingView)

هر دو میانگین متحرک شیب‌دار هستند و RSI در محدوده مثبت قرار دارد که نشان می‌دهد بازار همچنان در کنترل گاوها است. انتظار می‌رود خریداران در نزول به میانگین متحرک ۲۰‌روزه (۰.۱۸ دلار) خرید انجام دهند. اگر قیمت از میانگین متحرک نمایی ۲۰‌روزه عقب‌نشینی کند، گاوها دوباره سعی می‌کنند با ۰.۲۲ دلار بر این سد غلبه کنند. 

در‌صورت موفقیت آن‌ها، قیمت جفت‌ارز ALGO/USDT ممکن است به ۰.۲۴ دلار و سپس به ۰.۲۸ دلار افزایش یابد. اگر قیمت جفت‌ارز به کمتر از میانگین متحرک نمایی ۲۰روزه کاهش یابد، روند مثبت در کوتاه‌مدت متوقف می‌شود که نشانه آغاز اصلاحی عمیق به میانگین متحرک ۵۰روزه (۰.۱۴ دلار) خواهد بود.

نمودار ۴ساعته ALGO/USDT

نمودار ۴ساعته ALGO/USDT (منبع: TradingView)

قیمت این جفت‌ارز مدتی است که بین سطوح ۰.۱۸ و ۰.۲۲ دلار محدود شده است. همچنین، میانگین متحرک ۲۰روزه شروع به عقب‌نشینی کرده و RSI وارد منطقه منفی شده است. این امر احتمال سقوط به ۰.۱۸ دلار را افزایش می‌دهد. انتظار می‌رود خریداران از سطح ۰.۱۸ دلار با قدرت محافظت کنند؛ زیرا شکست زیر آن الگوی سه‌قله (Triple-Top Pattern) را تکمیل می‌کند. هدف این الگو رسیدن به سطح ۰.۱۴ دلار است.

الگوی سه‌قله (Triple-Top Pattern)

الگوی سه‌قله الگویی در نمودار قیمتی است که به‌شکل سه قله مشابه در سطح قیمتی خاص شناخته می‌شود. این الگو معمولاً در انتهای روندی صعودی قرار می‌گیرد. این یعنی قیمت سه بار در یک سطح قیمتی بالا متوقف می‌شود و نمی‌تواند از آن عبور کند. هر سه قله در این الگو باید در یک سطح قیمتی نزدیک به‌هم قرار گیرند. بین قله‌ها قیمت به میزان کمی کاهش می‌یابد و به سطح حمایتی پایین‌تر بازمی‌گردد. وقتی الگوی سه قله شکل می‌گیرد، معمولاً نشانه‌ای از تغییر روند بازار از صعودی به نزولی است. 

این الگو نشان می‌دهد که نیروی خرید در سطح قیمتی مشخصی به‌پایان رسیده است و خریداران نمی‌توانند رالی را ادامه دهند. در‌نتیجه، بازار ممکن است به‌سمت پایین حرکت کند و قیمت را کاهش دهد. نکته مهمی که باید در نظر گرفت، این است که الگوی سه‌قله فقط پس از شکست سطح حمایتی زیرین شکل می‌گیرد. این شکست تأییدیه‌ای برای این الگو به‌شمار می‌رود و معمولاً باعث حرکت قیمت به‌سمت پایین و اصلاح عمیق‌تر می‌شود.

اگر قیمت با قدرت از ۰.۱۸ دلار بازگردد، نشان‌دهنده خرید تهاجمی در نقاط کاهش قیمت (بین قله‌ها) است. پس از این بازگشت، قیمت جفت‌ارز Algorand می‌تواند تا 20-EMA و پس‌از‌آن ۰.۲۲ دلار افزایش یابد. شکست و بسته‌شدن بالای سطح ۰.۲۲ دلار نشان‌دهنده آغاز مرحله بعدی روند صعودی است.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

منبع
cointelegraph

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا