اخبار

شاخص ترس‌ و طمع به بیشترین حد خود از زمان بیت کوین ۶۹هزار‌دلاری رسید

شاخص ترس و طمع شاخصی است که احساسات بازار را نشان می‌دهد. این شاخص به سطحی رسیده است که از زمان بیشترین قیمت بیت کوین بی‌سابقه است.

طبق داده‌های وب‌سایت Alternative.me، شاخص ترس و طمع بازار رمزارزها تا ۷۹ افزایش یافته است. این بیشترین میزان از زمان رسیدن قیمت BTC به ۶۹هزار دلار در اواسط نوامبر‌۲۰۲۱ (آبان‌۱۴۰۰) رسیده است. 

به‌گزارش کوین‌تلگراف، آخرین اوج این شاخص پس از عبور بیت‌کوین از قیمت ۵۰هزار دلار در ۱۲فوریه۲۰۲۴ (۲۳بهمن۱۴۰۲) ثبت شده بود. در چند ماه اخیر، رمزارزها در رالی صعودی قرار گرفته‌اند و درمقایسه‌با همین بازه زمانی در سال گذشته، ۱۳درصد رشد کرده‌اند.

نمودار شاخص ترس و طمع از سال ۲۰۲۱ تا فوریه‌۲۰۲۴

نمودار شاخص ترس و طمع از سال ۲۰۲۱ تا فوریه‌۲۰۲۴

رسیدن شاخص ترس و طمع به امتیاز ۷۹ برای اولین‌بار در بیش از دو سال گذشته، بدین‌معنی است که شاخص ترس و طمع دیگر وارد منطقه «طمع شدید» شده است. این شاخص در ۱۱ژانویه۲۰۲۴ (۲۱دی۱۴۰۲) و پس از تأیید ETF بیت کوین در ایالات متحده نیز، ناحیه طمع شدید را لمس کرده و توانسته بود تا امتیاز ۷۶ صعود کند.

رالی اخیر BTC و اوج شاخص ترس و طمع، یک ماه پس از تأیید ETFهای بیت‌کوین اتفاق می‌افتد. این حاکی از آن است که فشار فروش کوتاه‌مدت ناشی از خبر تأیید ETFها تمام شده است. اواخر سال ۲۰۲۳، مدیرعامل شرکت ARK Invest اشاره کرده بود که برخی از سرمایه‌گذاران تمایل دارند که پس از تأیید ETFهای بیت کوین، در کوتاه‌مدت رمزارزهای خود را بفروشند.

شاخص ترس‌ و طمع براساس سیگنال‌هایی محاسبه می‌شود که نمایانگر رفتار و احساسات سرمایه‌گذاران و تریدهاست. ازجمله این سیگنال‌ها می‌توان به گوگل ترندز، نظرسنجی‌ها، حرکت بازار، سهم بازار، شبکه‌های اجتماعی و نوسان‌های بازار اشاره کرد. نوسان‌های بازار (۲۵درصد) و حرکت بازار (۲۵درصد) و شبکه‌های اجتماعی (۱۵درصد) بیشترین تأثیر را بر شاخص ترس و طمع می‌گذارند.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا